Szívbajok megelőzése, kezelése

 

Miért fontos a rendszeres vérnyomásmérés?

Miért nevezik a magas vérnyomást néma gyilkosnak? Azért, mert kialakulása után évekig alattomosan, tünet- és panaszmentesen károsítja szervezetünket. A magas vérnyomás tönkreteszi a vérereket, súlyos szív, és agyi keringési zavarokat, veseelégtelenséget okozhat. Ezek a szövődmények gyakran súlyos kimenetelűek. A legfrissebb statisztikai adatok alapján a felnőttek 15-20 %-a, a 60 éven felüliek több, mint a fele magas vérnyomás betegségben szenved. Sokan nem is tudják, hogy vérnyomásuk kórosan magas. Ezért elengedhetetlenül fontos, hogy rendszeresen ellenőriztessük vagy magunk ellenőrizzük a vérnyomásunkat. Ezt megtehetjük otthoni körülmények között, különböző élethelyzetekben, ha vérnyomásmérőt vásárolunk magunknak. Saját egészségünk érdekében ez a kicsi befektetés megéri. Vásárlás előtt kérjük kardiológus szakorvos vagy háziorvos tanácsát!

 

Mi a szívkoszorúér-betegség és hogyan alakul ki?

Magyarországon többen halnak meg koszorúér-betegségben, mint bármilyen más betegség miatt. A szívkoszorúér-betegség – amely gyakran már a középkorúak körében szedi áldozatait – időben elkezdett egészséges életvitellel megelőzhető lenne.

Milyen megelőző lépésekkel lehet csökkenteni a szívkoszorúér betegség kialakulásának kockázatát?

A szív egy körülbelül ökölnyi nagyságú izomzatból álló szerv, mely ritmikusan ver, és ezáltal a nélkülözhetetlen oxigént, valamint más életfontosságú anyagokat szállít a vér segítségével a szervezet különböző részeihez. A szívhez az oxigént a koszorúér juttatja el. Ha a koszorúér falára a vérből rendszeresen zsír rakódik le, az betegséget okozhat. Ahogy a szívkoszorúér egyre szűkül, úgy csökken a szívizomba kerülő vér és oxigén mennyisége. Ha a szív nagyobb erőfeszítésre kényszerül – például fizikai megterhelés vagy izgatott lelkiállapot esetén – az oxigénigény megnő, melyet a károsodott érrendszer nem tud kielégíteni és ez mellkasi fájdalmat, anginát okoz. Ha a lerakódott anyagok miatt a szűkület súlyossá válik, vagy egy vérrög elzárja a vér áramlását, akkor szívroham következik be, amelynek során a szívizom egy része nem kap vért, így ez a rész elhal. A szívroham során a szív ritmusos működése ritmustalanná válik, sőt a szív meg is állhat.

A szívbetegségek kialakulását számos kockázati tényező, úgynevezett rizikófaktor befolyásolja. Egyes kockázati tényezőkre nem tudunk hatást gyakorolni, míg mások az életmód megváltoztatásával kiküszöbölhetők. Minél több kockázati tényező együttes jelenlétével kell számolunk, annál nagyobb a szívkoszorúér betegség kialakulásának veszélye.

Nem befolyásolható kockázati tényezők:

Családi háttér: a felmenő vérrokonok között előfordult szívkoszorúér betegség növeli annak lehetőségét, hogy a leszármazottak között is előfordul hasonló betegség.

Nem: a férfiak körében nagyobb a betegség kialakulásának kockázata, de klimax után a nők is hasonló mértékben válnak veszélyeztetetté.

Életkor: mivel a zsírok az évek során folyamatosan rakódnak le a szívkoszorúér falán, a szívkoszorúér betegség kockázata megnő az életkor előrehaladtával.

Befolyásolható kockázati tényezők:

Dohányzás: A dohányzók körében legalább négyszer akkora a szívkoszorúér betegség kialakulásának veszélye, mint a nem dohányzók körében. A cigarettafüst 4 % szénmonoxidot tartalmaz. Ez a mérgező gáz a vér oxigéntartalmát akár 15-kal is csökkentheti. A zsírlerakódás könnyebben következik be, a nikotin gyorsítja a szívverést, így a szív több munkával kevesebb oxigénhez jut. Ha valaki leszokik a dohányzásról, a szívbetegségek kockázata lényegesen csökken.

Magas vérnyomás: A magas vérnyomás nagy túlmunkát ró a szívre. Ezért nagyon fontos a gyógyszeres kezelés.

Magas koleszterinszint: Az egészséges táplálkozás szabályainak figyelembe vételével és a mértékletes zsírfogyasztással sokat tehetünk a vér koleszterinszintjének mérséklése érdekében.

Elhízás: A túlsúly nagy terhelésnek teszi ki a szervezetet, különösen a szívet és az izületeket. Az elhízás befolyásolja a vérnyomást, a vér koleszterinszintjét, továbbá a cukorbetegségre is hajlamosít. Rendszeres testmozgással és az energia bevitel csökkentésével mérsékelni lehet az elhízást.

A testmozgás hiánya: A jó kondícióhoz elegendő heti néhány alkalom: úszás, biciklizés, futás, 20 perces séta. A rendszeres testmozgás jótékony hatása segít az ideális testsúly, a vérkoleszterin szint és vérnyomás kialakításában és megőrzésében.

Stressz: Mindenki életében jelen van, ám ha túlzott mértékben fordul elő, komoly egészségügyi problémákhoz vezethet. Leggyakoribb a magas vérnyomás! Rendszeres testmozgással, pihenéssel, a dohányzás, az alkohol és koffein fogyasztás csökkentésével a stressz mérsékelhető.

Cukorbetegség: A cukorbetegség is növeli a szívbetegségek kialakulásának valószínűségét. Nagyon fontos, hogy szakorvossal kezeltessük!